W ostatnich latach cyfrowa edukacji stała się jednym z kluczowych kierunków rozwoju polskich szkół, przedszkoli oraz pozostałych placówek. Nowe rządowe inicjatywy mają zapewnić realne wsparcie w dostosowaniu się do współczesnych potrzeb uczniów i nauczycieli. Jednym z takich działań jest program Cyfrowy Uczeń.
Spis treści:
Cyfrowy Uczeń – nowy rozdział w cyfrowej transformacji polskiej edukacji
W dniu 18 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie dotyczące programu Cyfrowy Uczeń. Rozporządzenie weszło w życie z dniem 19 września 2025 r. Od tego momentu oficjalnie ruszyła realizacja programu zaplanowanego na lata 2025–2029.
Celem programu jest wspieranie w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży oraz wsparciu kompetencji nauczycieli. Ze wsparcia z projektu mogą skorzystać:
- przedszkola
- szkoły podstawowe i ponadpodstawowe
- szkoły artystyczne
- szkoły polskie działające za granicą (ORPEG)
- placówki: oświatowo – wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, młodzieżowe środki wychowawcze, specjalne ośrodki szkolno – wychowawcze, a także Centra Informatycznej Edukacji i Ośrodki Rozwoju Edukacji.
Zobacz szczegółowe informacje na temat całego programu Cyfrowy Uczeń, sprawdź do kogo może, trafić dofinansowanie oraz w jaki sposób wyliczyć wkład własny.
cyfrowy-uczen.edu.pl
Harmonogram programu Cyfrowy Uczeń
W 2025 r. dyrektorzy placówek wychowania przedszkolnego mogli złożyć wniosek do organu prowadzącego najpóźniej do 19 września. Organ prowadzący miał czas do 23 września 2025 r. na wysłanie zbiorczego wniosku do wojewody lub odpowiedniego kuratorium.
Wsparcie finansowe przyznawane jest jednorazowo dla danej placówki w całym okresie trwania programu. Sama kwalifikacja wniosków nastąpiła 25 września 2025 r., zaś do końca października zakwalifikowane placówki otrzymały wsparcie finansowe.
Długofalowe założenia projektu Cyfrowy Uczeń to myśl o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli.
Harmonogram składania wniosków w latach 2026 – 2028 prezentuje się następująco:
- do 15 maja każdego roku – składanie wniosków przez dyrektorów placówek wychowania przedszkolnego, szkół, placówek ORPEG i szkół prowadzonych przez ministra właściwego.
- do 30 maja każdego roku – składanie wniosków przez organy prowadzące do wojewodów i dyrektorów CIE i ORE do ministra właściwego ds. oświaty i wychowania.
- do 15 czerwca każdego roku – kwalifikacja wniosków.
- do 31 lipca każdego roku – przekazanie wsparcia finansowego.
Należy pamiętać, iż wydatkowanie środków zawsze do końca roku budżetowego.
Cyfrowy Uczeń – zakres wsparcia w praktyce
W obecnej edycji programu dofinansowanie zostało przyznane wyłącznie przedszkolom. Oznacza to, że to właśnie placówki wychowania przedszkolnego mogą już teraz korzystać ze środków na zakup nowoczesnego sprzętu i narzędzi edukacyjnych.
Szkoły podstawowe, ponadpodstawowe i pozostałe placówki będą mogły ubiegać się o wsparcie w przyszłym roku, w kolejnej turze naboru.
Program obejmuje cztery moduły wsparcia, które razem pozwalają tworzyć nowoczesną, cyfrową i dobrze wyposażoną placówkę edukacyjną: sprzęt komputerowy, narzędzia cyfrowe, metodykę i szkolenia, a także dostęp do usług cyfrowych.
W praktyce dofinansowanie placówek przedszkolnych umożliwia zakup m.in.:
- Komputerów, laptopów, tabletów, które będą pomocne dla nauczycieli do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem np.: prezentacji lub programów multimedialnych.
- Licencji na oprogramowanie edukacyjne, multimedialne materiały dydaktyczne czy cyfrowe podręczniki – to często aplikacje rozwijające kompetencje językowe, trening słuchowy, wsparcie logopedyczne czy interaktywne pakiety edukacyjne do pracy z dziećmi w wieku 3-6 lat.
- Nowoczesnych pomocy dydaktycznych, w tym materiałów wspierających uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Wyposażenia pracowni STEAM oraz innych nowoczesnych rozwiązań wspomagających naukę przez doświadczanie, zestawów do eksperymentów dzięki, którym możliwa jest nauka konstruowania i budowania modeli z klocków czy robotów.
Wsparcie kompetencji: cyfrowy uczeń, cyfrowy nauczyciel
Jednym z kluczowych celów w ramach programu jest rozwój kompetencji cyfrowych nie tylko uczniów, ale także nauczycieli.
Już w pierwszej edycji program obejmuje powołanie w ORE specjalistycznych zespołów, które będą wspierać nauczycieli w pracy z cyfrowymi zasobami dostępnymi na ZPE. W ramach działań przewidziano również organizację konkursu, w którym pedagodzy przygotują własne materiały cyfrowe – później udostępniane innym nauczycielom całkowicie bezpłatnie. Program zakłada także uruchomienie szkoleń online rozwijających kompetencje cyfrowe, w tym związane ze sztuczną inteligencją, myśleniem komutacyjnym oraz efektywnym nauczaniem przedmiotów ścisłych.
Cyfrowy Uczeń projekt, który dużo zmienia
Na realizację programu na lata 2025–2029 państwo przeznaczy około 260 mln zł. Kwota wsparcia dla poszczególnych placówek zależy od liczby wychowanków/uczniów.
- Dla przedszkoli przewidziano: do 100 dzieci – 15 000 zł, od 101 do 200 – 30 000 zł, powyżej 200 – 45 000 zł.
- Szkoły podstawowe lub szkoły w ORPEG: do 100 uczniów – 30 000zł, 101-300 uczniów to kwota 45 000 zł, 301 – 600 wsparcie 60 000 zł, 601-1000 to kwota 75 000, placówki liczące powyżej 1000 uczniów mogą ubiegać się o wsparcie 100 000 zł.
- W przypadku szkół ponadpodstawowych założenia finansowe rozkładają się następująco: placówki do 100 uczniów to wsparcie 30 000 zł, 101-300 to kwota 45 000 zł, w szkołach od 301 – 600 dzieci wsparcie wynosi 60 000 zł, 601-1000 to 75 000 zł natomiast szkoły z ilością uczniów przekraczającą 1000 otrzymają największe wsparcie w wysokości 100 000zł.
Dzięki temu nawet mniejsze placówki mają szansę na modernizację, zaś te większe mogą realnie unowocześnić swoją infrastrukturę edukacyjną. To szansa na wyrównanie szans cyfrowych między placówkami, niezależnie od ich wielkości czy własnego budżetu.
Postaw na gotowe rozwiązania
Przygotowaliśmy gotowe pakiety, które ułatwią organom prowadzącym oraz dyrektorom placówek podjęcie decyzji zakupowych zgodnych z wymaganiami programu Cyfrowy Uczeń. Oferta została starannie opracowana tak, aby spełniała wszystkie wytyczne systemowe oraz warunki określone przez Ministerstwo.
Na każdej podstronie znajdują się dopasowane do odpowiedniej placówki gotowe pakiety, bądź też odpowiednie dopasowane rozwiązania produktowe.
Zobacz:
Dzięki takiemu działaniu łatwiej będzie wybrać wyposażenie w ramach przyznanego dofinansowania.
Podsumowanie
Tworząc ofertę w ramach programu Cyfrowy Uczeń, kierowaliśmy się przede wszystkim potrzebami dyrektorów, nauczycieli, uczniów, a także organów prowadzących, którzy często, w natłoku obowiązków, muszą w krótkim czasie podejmować bardzo odpowiedzialne decyzje. Dlatego z pełną uważnością przeanalizowaliśmy wymagania programu oraz każdą kategorię produktów, tak aby mieć pewność, że proponowane pakiety oraz rozwiązania nie tylko spełniają założone kryteria, ale przede wszystkim realnie odpowiadają na potrzeby placówek.
Naszym celem było stworzenie rozwiązań, które odciążą dyrektorów i pozwolą im działać z poczuciem spokoju i pewności, że wybierają rozwiązania w pełni zgodne z rozporządzeniem. Wierzymy, że przygotowane pakiety staną się nie tylko pomocą zakupową, ale przede wszystkim wsparciem w budowaniu nowoczesnej, przyjaznej, cyfrowej i bezpiecznej przestrzeni edukacyjnej dla dzieci i młodzieży.
Chcemy realnie wspierać Państwa na każdym etapie podejmowania decyzji. Oferujemy nie tylko sprawdzone, zgodne z programem rozwiązania, lecz także merytoryczne wsparcie specjalistów, którzy z przyjemnością pomogą dopasować najlepsze wyposażenie dla Państwa placówki.
Dlatego serdecznie zapraszamy do kontaktu z ekspertami
